Blogger templates

Click to Follow...

Rabu, 30 September 2020

Kita Ke Kampung 2.0 | Aktiviti Budak Bandar Masuk Kampung!

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA 

Kakak dilahirkan dan membesar di kawasan Bandaraya Kuala Lumpur, nak merasa suasana kampung tu memang susah. Paling tidak pun sekadar main-main dalam longkang je. Mana cukup kampung kan? Kalau balik kampung pun dah tak merasa macam kat kampung sebabnya, kampung kakak pun dalam kawasan bandar! Hahahaha.



Dalam entri kali ni kakak nak kongsi dengan korang aktiviti budak bandar masuk kampung sepanjang program Kita Ke Kampung 2.0. Kalau korang belum baca entri kakak sebelum ni, klik sini.

Kampung memang best, permainan dia pun kebanyakannya sangat simple tapi dia punya fun, eh susah nak cite! Masa kakak kat sini, mengalahkan bebudak dah rasa. nak pulak masa aktiviti tangkap ikan! Tak puas rasanya berkubang. Hahahahahaha.

PERMAINAN KAMPUNG

Bowling Kelapa



Korang ingat senang ke nak main bowling kelapa ni? Mencabar dan menguji minda okay. Yelah, bentuk buah kelapa tu kan macam-macam, mana mau nye nak bergolek lurus macam kat pusat bowling tu. Kakak cuba 3 kali, hasil dia 1 pun tak kena! Hahahahaha. Riuh rendah semua orang masa duk main game ni, tak puas hati bila cuba berkali-kali pun masuk ke longkang!

Membuat Trumpet


Selain buah kelapa dijadikan bola bowling, daun kelapa pun ada kegunaannya tau. Bukan setakat boleh buat sarung ketupat, tapi boleh dijadikan trumpet. Tapi nak gulung daun kelapa tu pun ada caranya, tersilap sikit je alamatnya tak berbunyilah trumpet korang. Sampai kesudah tiup pun tak boleh okay! Hahahahaha. Kakak punya pun memula tak jadi, bila dah jadi eksyen pulak dengan orang lain. Bila semua orang dah siap trumpet masing-masing, haru-biru jadinya dewan malam tu! Hahahahahha.


Pertandingan Membuat Orang-Orang

Kat area Sekinchan, Sungai Besar dan Sabak Bernam memang banyak kawasan sawah padi, jadinya orang-orang kat tengah sawah tu bukan pemandangan luar biasa. Tapi penah tak korang buat orang-orang tu sendiri? So kami diberi sedikit penerangan mengenai orang-orang dan cara membuatnya.



Orang-orang digunakan untuk menakutkan burung daripada merosakkan hasil tanaman padi. Orang-orang selalunya dibuat dengan menampakkan ianya menyeramkan. Tapi sampai kat kitorang, macam-macam bentuk orang-orang muncul! Hahahahahha. Seronok sangat sesi ni. Korang rasa orang-orang group kakak yang mana satu?




Mengail di Tali Air

Kalau korang nak tau, kakak ni spesis yang takde kesabaran ye. Jadinya aktiviti mengail kat tali air ni bukanlah sesuatu yang kakak rasa seronok. Yelah kena tunggu ikan tu makan umpan kita, bercinta oi!


Tapi kan, mengail kat tali air Kampung Parit 2 ni jadi seronok pulak. Sebabnya, kakak tak payah nak tunggu lama-lama, kejap-kejap rasa tali pancing tu kena tarik. Kat sini tak payah nak pakai pancing Abu Garcia ye, pakai batang buluh dengan tali tangsi je dah cukup. Kelakarnya, bila dah dapat ikan sorang pun tak ta umacam mana nak kuarkan mata kail dari mulut ikan. Yelah, dapat ikan keli kot. Silap cara mau kena sengat walaupun kakak sekadar dapat anak ikan! Hahahhahahahah. Nasib Wak lalu, Wak la penyelamat kitorang dan anak ikan tu.



Mengagau Ikan!

Ni antara aktiviti paling seronok sepanjang kakak di Kampung Parit 2! Berkubang dalam plot sawah sambil tangan mengagau ikan kat dalam lumpur tu. Pengalaman ni kakak rasa tak dapat kat memana, dalam program Kita Ke Kampung 2.0 ni la kakak dapat merasa!


Masa mula-mula masuk dalam plot sawah tu semua macam takut baju kotor la, geli bila ikan tu berenang-renang celah kaki la. Tapi kan, bila dah dapat tangkap ikan tu, hilang semua rasa. Siap ada yang berenang lagi dalam plot sawah tu! Hahahahahahaha. Dah tak heran baju kotor, muka comot bagai, nampak je bayang ikan semua pegi terpa macam nak bunuh ikan tu! Penyudahnya ikan yang takut. Hehehehehe.


Sebenarnya nak tangkap ikan ni ada tips dan cara dia, masa air tengah tinggi tu memang korang takkan dapat la nak tangkap ikan tu, tunggu air dah surut sikit baru la korang tangkap ikan tu. Cara nak pegang pulak, korang kena tangkap bahagian kepala ikan tu. Kalau korang pegang kat badan dia memang ikan tu confirm terlepas! Badan dia kan licin.


Korang jangan tak percaya, kakak peserta perempuan yang dapat tangkap ikan paling banyak tau! Taklah banyak mana, 6 ekor je. Jadilah kan? Hahahahaha. Kalau ikutkan, kakak nak berkubang sampai ke petang okay! Oh ya, masa kakak post gambar kat media sosial kan ramai yang tanya, ikan tu tak sengat ke? Jawapannya tak, sebab ikan tu semua dah dibuang sengat! Hahahahhaa. kalau masih ada sengat. mau budak bandar ni semua balik bengkak-bengkak tangan.



Lepas habis berkubang dalam plot sawah, sempat pulak berendam dalam tali air. Dasar budak bandar! Orang kampung layankan je la. Hahahaha




TARIAN TRADISI DAN KEBUDAYAAN

Silat, Tarian Kuda Kepang dan Barongan

Semasa malam pelancaran program Kita Ke Kampung 2.0, kami dipersembahkan dengan silat, tarian kuda kepang dan barongan. Kakak percaya, sekarang ni ramai anak muda dah tak berapa mengenali tradisi dan kebudayaan ni. Masa program ni, kakak rasa bangga sangat sebab disini masih mengekalkan tradisi dan budaya. Dan kakak bangga juga sebab menjadi salah seorang yang masih boleh melihat sendiri persembahan kebudayaan yang makin ditelan dek zaman.


Tarian Kuda Kepang dan Barongan ni bukan sembarangan orang boleh lakukan. Katanya, semangat kuda kepang ni lain. Wallahualam. Tapi kakak amik pengalaman ni untuk dijadikan ilmu pengetahuan. Sebenarnya bila tengok persembahan kuda kepang yang betul tu, terasa seram jugak. Dalam masa yang sama, kakak teruja! Belum penah lagi kakak tengok persembahan yang betul depan mata. Inilah pertama kali.


Best tak? Kalau korang nak merasa duduk kat kampung, korang boleh berkunjung ke Kampung Parit 2 ataupun Dorani Homestay ni, seronok dia tak boleh digambarkan hanya dengan membaca entri ni. Korang kena amik pengalaman sendiri baru best!

Apapun terima kasih kepada semua pihak yang menjayakan Kita Ke Kampung 2.0 iaitu Gaya Travel, Unit Pembangunan Ekonomi Negeri Selangor (UPEN) dengan anjuran Jawatankuasa Tetap Pembangunan Luar Bandar, Desa & Kampung Tradisi Negeri Selangor, bersama Majlis Kebudayaan Negeri Selangor (MKN).

Harapnya tak serik nak jemput kakak lagi!

email signature

"Celoteh Dari Mulut Comel, Turun Ke Papan Kekunci"

Tiada ulasan:

Catat Komen