Blogger templates

Click to Follow...

Saturday, 25 May 2019

Eat.Travel.Write 8 | Gerai Masakan Kampung Asli (Ikan Sungai), Hulu Langat

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA 

Kalau sebelum ni kami dihidangkan dengan hidangan Minang, untuk hari kedua kami dibawa menjamu selera di Gerai Masakan Kampung Asli (ikan sungai), Hulu Langat. Gerai ni terletak betul-betul di tepi jalan Batu 11 tak salah AJ. Kalau korang lalu situ, boleh nampak banner dia.


Pelbagai jenis hidangan ikan sungai terdapat disini seperti ikan patin, baung, keli, talapia dan sebagainya. Kalau korang tak begitu gemarkan ikan sungai, korang boleh pilih hidangan ikan siakap.

Pelbagai jenis masakan kampung ada seperti masak lemak, gulai tempoyak, kari dan asam pedas. Kat sini kan, lauk-pauk dia macam ala-ala Jawa sikit. Yang paling buat terliur tu ada beberapa jenis sambal. AJ duk terliur dengan sambal hijau Jawa dia. Pedas dan memang umppph!




hjKalau korang kenal AJ kan, korang mesti tau yang AJ tak makan ikan. Jangan risau, ada jugak lauk lain macam ayam goreng, gulai lemak telur itik, sambal tauhu dan tempe goreng jawa, masak lemak nangka. Kalau nak cerita memang tak abis sampai esok! AJ yang menaip entri ni pun dah terliur.



Gerai ni taklah besar mana pun, tapi selalunya kalau korang datang lambat lauk-pauk pun dah tak berapa banyak dan meriah. So kat situ pun dah boleh tau, macam mana enakmya rasa masakan dia kan?

Kalau korang ke Hulu Langat, jangan lupa singgah menjamu selera di Gerai Masakan Kampung Asli (Ikan Sungai). Gerenti kenyang!

P/s : Apa yang best mengenai Eat.Travel.Write, kita bukan je terjah kedai makan yang mewah-mewah. Biasa-biasa pun kita singgah. Janji sedap!


"Celoteh Dari Mulut Comel, Turun Ke Papan Kekunci"

No comments:

Post a Comment