Blogger templates

Click to Follow...

Ahad, 23 September 2012

Tu Duit Anak Yatim Bukan BerBin/Bintikan YATIM!!!



ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Baru-baru ini, ada 1 majlis diadakan di kawasan perumahan AJ...
Di majlis itu diperuntukkan sekali sumbangan untuk anak yatim....
Setiap seorang pada mereka diberikan sumbangan berupa wang ringgit bagi anak-anak yang kehilangan kedua-dua ibubapa, ibu atau bapa....
Yang menjadi isu nya terdapat segelintir anak-anak yang masih mempunyai kedua-dua ibubapa tampil mengambil sumbangan yang dikhaskan untuk ANAK YATIM....
Haiiiii????? Sanggup pulak declare diri tu anak yatim sedangkan kedua-dua orang tua masih sihat walafiat???
Mak bapak sendiri pun ada yang senyum je anak ambil sumbangan anak yatim....

Setahu AJ lah kan.....
HARAM hukumnya makan duit anak yatim ni....
Yang berbin atau berbintikan Yatim pun, masih haram sekiranya mengambil sesuatu yang sememangnya untuk anak-anak yatim....
Entahlah... Tak faham AJ....
Itu urusan mereka dengan Allah taala....
Tapi tak sedaplah bila benda macam ni berlaku kat kejiranan AJ....
Tak tau nak salahkan siapa dalam hal ni...


P/s : Kesian Anak-Anak Yatim....
Tak Bersalah Ke Ambil Harta Mereka???




"Celoteh Dari Mulut Comel, Turun Ke Papan Kekunci"

6 ulasan:

  1. Kalau makan harta anak yatim.. Terbakar diri kita nanti ha.. ^_^

    BalasPadam
  2. sekarangni ramai org yg pandang remeh tentang hukum, dosa dan pahala

    BalasPadam
  3. susah nak cakap.. semuanya terletak kepada mak bapak yg dok senyum2 nengok anak2 amik duit anak yatim tu... kalau dari kecil dah di asuh begitu esok besar pun macam tu... kesian pada yang berhak tapi x dapat... skrg nie mmg camtu keadaannya.. yang senang dibantu yg susah dibiarkan..

    BalasPadam
  4. Wallahualam @Crew Fathi...
    Itu urusan mereka dengan Allah taala....
    Minta kita ni dijauhkan perkara macam ni..

    BalasPadam
  5. Halal haram dah jadi perkara biasa @Saleha =(

    BalasPadam
  6. Betul @ kasih .... Tak tau nak salahkan siapa..
    Kadang yang lebih berhak tu diketepikan.....

    BalasPadam