Blogger templates

Click to Follow...

Monday, 9 October 2017

TOMBIRUO : Penunggu Rimba Diangkat Ke Layar Perak

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA  

TOMBIRUO : Penunggu Rimba karya  novelis thriller no 1 Malaysia, Ramlee Awang Murshid kini diangkat ke layar perak. Filem yang diadaptasikan dari novel bukanlah perkara asing, tapi bila karya Ramlee Awang Murshid ni mula difilemkan, ramai yang memberikan reaksi positif  kerana naskhah ini sememangnya hebat mengenai lagenda Hutan Keningau.



Sinopsis : Tombiruo : Penunggu Rimba

Filem ini mengisahkan Ejim yang digelar Tombiruo kerana dianggap sebagai penunggu rimba. Lelaki yang sentiasa bertopeng ini disisihkan oleh penduduk kerana memiliki wajah bukan manusia. Apabila satu insiden yang tragis berlaku pada Tombiruo, ia telah menimbulkan kemarahan dan dendam. Sementara itu Amiruddin menganggap Tombiruo sebagai punca keperitan hidup keluarganya dan mula menjejakinya. Pergelutan diantara meeka berlaku demi menegakkan kebenaran masing-masing.




Selalunya kan, filem yang diadaptasikan dari novel memang agak susah nak digarapkan. Pengalaman AJ sendiri bila tengok filem adatasi ni, selalunya tak dapat puaskan hati AJ sebagai peembaca dan penonton, AJ rasa banyak plot yang tertinggal dan tak dimasukkan dalam cerita. Tapi berlainan dengan filem Tombiruo, plot cerita tak lari dari apa yang dibaca dari novel yang diterbitkan pada tahun 1998 ni. Teras cerita masih lagi dikekalkan dengan beberapa penambahan fiksyen. Lagi 1 pemilihan barisan pelakon yang mantap juga menjadikan setiap 1 karakter tu nampak hidup, terrtamanya Zul Ariffin yang memainkan watak utama sebab kita tak nampak muka dan emosinya. Tapi penjiwaan watak tu buat AJ sendiri dapat rasa keperitan Tombiruo.



Filem bergenre aksi drama ini hasil kerjasama dari empat penerbit Astro Shaw, Ideare Media dan Grup Buku Karangkraf dan layar Sunan. Filem yang menelan belanja sebanyak RM 6juta mendapat bantuan daripada FINAS, Content malaysia Pitching Center Production Grand Finas ini mendapat sentuahan dari pengarah yang mahir dalam bidang kesan visual iaitu Seth Larney. Memang AJ akui la, filem ni punya kesan visual memang tak nampak "fake" pun.

Masa Malam Gala Filem Tombiruo, rata-rata yang hadir pada malam tu memang puas hati dengan hasilnya. Tahniah AJ ucapkan kepada semua krew produksi dan juga penulis novel tu sendir Ramlee Awang Murshid. Kalau nak tau, sepanjang penggambaran penulis novel agung ni sentiasa ada kat set untuk memberikan pandangan dan memantau penghasilan filem ni. Patutlah filem ni tak lari dari cerita asal. Selain pengarah filem, penerbit, penulis novel dan juga barisan pelakon. Banyak lagi nama-nama besar yang terbabit di belakang tabir bagi memastikan penghasilan filem ni menjai antara filem yeng terbaik. AJ boleh katakan kalau korang tak tonton filem ni kat pawagam, memang rugi!



Filem  Tombiruo : Penunggu Rimba akan ditayangkan pada 12 Oktober 2017 di pawagam seluruh Malaysia, Brunei dan Singapura pada AJ filem mesti tonton. Banyak unsur-unsur menarik yang dimuatkan dalam filem antaranya penggunaan dialek Kadazan-Dusun yang dipantau oleh guru bahasa sepanjang penggambaran. So kalau korang nak tau sendiri hebat tak hebat filem ni, jangan lupa Khamis ni tau!

Barisan Pelakon :

Zul Ariffin : Ejim (Tombiruo)
Farid Kamil : Amiruddin
Nabila Huda : Wan Suraya
Faizal Hussien : Pondolou
Husnul Rahmat : Juslan
Michael Chen : Wong
Farah Ahmad : Monsiroi
Dato M.Nasir : Tan Sri Berham
Datin Marlia Musa : Bonda
Faye Kusairi : Salina
Dynas Mokhtar : Baizura
Artu : Ondu
Muhammad Ar-Rayyan : Ejim & Amirul kecil

Info lanjut :

Website : www.tombiruomovie.com
FB/IG/Twitter/Youtube : Astro Shaw dan Astro Gempak
#tombiruo #tombiruomovie #penunggurimba

P/s : Filem wajib tengok!


Wednesday, 4 October 2017

Badminton Asia Appoints E-PLUS As Strategic Partner

Malaysia-based Events Management Agency Acquires Commercial and Organisational Rights to Regional Tournaments.

KUALA LUMPUR, 03 OCTOBER 2017 – Badminton Asia signed an agreement with events management agency, E-Plus Global Sdn Bhd (E-Plus), appointing the company as its strategic partner. The signing ceremony between Anton Aditya Subowo, President of Badminton Asia, and Andrew Ching, Chief Executive Officer of E-Plus, marks a new milestone for both parties to elevate the sport’s outreach regionally.

(L-R) Brett Wightman, Principal of Populous; Koo Kien Keat, High Performance Director of Badminton Asia, Datuk Yee Tuck Sing, Group CEO of Seri Mutiara Development Sdn Bhd; Datuk Benny Hoe, Group MD of Seri Mutiara Development Sdn Bhd; Anton Aditya Subowo, President of Badminton Asia; Dato’ Sri Norza Zakaria, President of Badminton Association Malaysia; Greg Kim Hong-Ki, Secretary General of Badminton Asia; Andrew Ching, CEO of E-Plus Global Sdn Bhd; and Kenny Goh, COO of Badminton Asia.


Badminton Asia, the governing body of the badminton sport in Asia under the flagship of Badminton World Federation (BWF), is the sanctioning body of all badminton tournaments in Asia. E-Plus is an events management agency reputed for its capability to promote and organise international sporting events around the region.

 “Our partnership with E-Plus is based on our mutual belief in developing ideas and programmes catered for shuttlers of all levels. This is also a part of our goal to assist National Federations in developing talents for the upcoming Tokyo 2020 Olympics. E-Plus is equipped with extensive experience in promoting, organising and developing sports events, and I am confident that this appointment will further increase the Confederation’s value in Asia,” said Anton.

Anton Aditya Subowo, President of Badminton Asia exchanging the contract with Andrew Ching, CEO of E-Plus Global Sdn Bhd.


 Numerous programmes ranging from the grassroots development in schools and academies to the regional junior and senior level as well as veteran and elite tournaments will be executed in stages. This comprehensive enhancement programme will focus on developing badminton on a wider platform.

Andrew expressed his excitement in this strategic partnership. “I grew up in a family that is badminton crazy. The opportunity of building the community regionally, especially with the top world rankings dominated by a majority of Asian countries, will elevate the sport exponentially. We hope that more fans and enthusiasts will continue to support our programmes and continue to make Asia the hub to practice badminton at all levels.”

He also stated that this popular sport in Asia could be capitalised by corporations and brands to increase exposure and awareness. “Badminton fans across the world will have their eyes on these tournaments. Companies and brands interested in exploring the opportunities to be associated with the sport and its activities can contact us at enquiry@eplusglobal.com.”

Established in 2004, the E-Plus has established strong credentials in promoting, organising and developing sporting events in Asia sanctioned by International Federations. The company holds rights to a variety of sports genre portfolios including duathlons, marathons, swimming, trail running, volleyball, motorsports and much more. For more information, visit Badminton Asia’s website at www.badmintonasia.org or E-Plus’ website at www.eplusglobal.com.