Blogger templates

Click to Follow...

Tuesday, 10 February 2015

Salam Terakhir Si Comot....


ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA   

Khamis lepas kucing AJ Si Comot dimasukkan ke vet..
Kebetulan hari tu AJ pun MC sebab kesihatan tak mengizinkan.....
Si Comot tetiba collapse dan ade masalah macam manusia kene stroke....
Bahagian badan sebelah kanan dia tak berfungsi, lepas tu dia macam menggelupur kesakitan.....


Masa AJ bawak ke vet tu, memula doktor syak mungkin ade jangkitan dalam telinga...
Lepas doktor belek-belek, dia cakap kucing AJ macam kene virus F.I.P (Feline Infectious Peritonitis)...
Virus ni disebabkan oleh virus Coronavirus merupakan virus yang amat berbahaya kepada kucing dan menyebabkan kucing mengalami keradangan pada tisu-tisu yang dijangkiti seperti perut, buah pinggang ataupun otak.....
Penyakit ini selalunya membawa maut kepada kucing.....
Bila dengar macam tu terus AJ nangis-nangis...... Nak pulak masa kat vet tu dia dah macam kene sawan...
Berguling-guling Si Comot.. Mungkin sakit sangat kot.....

Hari kedua kat vet doc maklumkan yang Comot tak bertindak-balas dengan ubat-ubat yang diberi.....
Lagilah AJ menangis... AJ belai-belai dia... Terdengar halus suara dia mengiau..
Sakit sangat nampaknya.... Sampaikan dia tak boleh langsung toleh dan bergerak.... =(
AJ dah takde nak rasa malu dah... Terus AJ menangis-nangis....

Hari ketiga masa AJ hantar sekor lagi kucing AJ, AJ tengok keadaan Comot makin teruk....
Dia dah takde reaksi langsung kat AJ.... AJ belai dan panggil pun dia tak menyahut.....
Doc pun tak dapat pastikan apa sebenarnya penyakit Comot....
Sambil belai, airmata memang tak boleh berhenti...
Sampai AJ cakap kalau dah tak tahan sangat, pergilah Comot.....
Doc pun pesan minta AJ bersedia dengan segala kemungkinan.....

Dan petang hari keempat, Comot pergi menemui penciptanya.....
AJ nampak je no vet call, AJ dah dapat agak ape berita yang bakal AJ dengar....

AJ : "Hello..."
Doc : "Ayue, ni nak bagitau... Ade berita pasal Comot...."
AJ : "Okay"
Doc : "Err, Comot dah takde tau dalam pukul 4 lebih tadi.."
AJ dah tak tau macam mana nak cakap masa tu... Airmata dah mencurah-curah dah ni....
AJ : "Okay, petang ni orang datang amik Comot"

Petang tu terus AJ amik Comot dan pukul 9.45 malam AJ semadikan Si Comot bersebelahan Gemul yang mati 2 minggu sebelum tu dan berhampiran kubur kucing-kucing AJ...
Sedih sangat... Tapi takpelah... Sekurang-kurangnya penderitaan Comot dah berakhir...

"Comot.... Pergilah sayang..
Mummy sayangkan Comot tau.... Pergi main-main dengan gembira kat sana dengan kawan-kawan lain ye....."


Arini keputusan darah Comot baru keluar...
Sekejap lagi AJ nak pegi vet tengok Boboy kat sana dan nak tau apa sebenarnya penyakit Comot.....
Boboy pulak tak boleh kencing, kene pasang tiub dan kene sunatkan terus....

P/s :  Tinggallah lagi 29 ekor kucing-kucing AJ tu.....
Harapnya mereka semua akan kekal sihat....
 


"Celoteh Dari Mulut Comel, Turun Ke Papan Kekunci"

3 comments:

  1. stay strong kak Aj <3
    allah know u did ur best already ok hugs!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Aqileh....
      Yup, Akak dah cuba sehabis baik dah nak selamatkan... tapi Allah lebih sayangkan dia...
      Takpelah, biar dia pegi dari terseksa kan....

      Delete