Blogger templates

Click to Follow...

Saturday, 24 August 2013

Tetap Ada, Walau Tak Banyak...


ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Q : Berapa banyak kucing AJ ade??
A : 16 ekor

Q : Banyaknye, mampu ke nak jaga???
A : Ni yang AJ nak ceritakan dalam entri ni....

Kalau ikutkan sebenarnya memang tak mampu....
Nak pulak bile 1 hari kucing kite tu sakit......
Mahal! Sangat mahal!!!
Nak pulak tempat AJ paling dekat pun hospital veterinar private...
So nak taknak kami kene hantar jugak, takde pilihan lain...
Berapa bulan sebelum ni, RM 1200 duit AJ dan kakak melayang gara-gara kucing masuk wad...
Sebelum tu kami penah kene RM 722++ dan RM 441++ sebab kucing masuk wad juga dan banyak lagi amaun lain....
Yang AJ bagitau ni pun, yang kami kene keluarkan dalam setahun ni je.....
Memang perbelanjaan perubatan mereka tu beratus, beribu sekali sakit.....
Entahlah kalau ikutkan kemampuan, rasanya tak mampu nak cekau duit tu...
Tapi dalam takde tu, dari mana datangnya tetap ada rezeki kucing tu....
Dapat je kami duit nak membayar bil tu...
Tak kira dari simpanan ataupun duit gaji sendiri...
Ikutkan gaji pun berapa sen sangat....

Bab bagi makan dan kemudahan kucing tu pulak...
Setiap bulan memang beratus-ratus habis....
Kucing AJ makan makanan premium....
Tak boleh makan sebarang, kang ade pulak dapat penyakit sebab makanan tak sesuai... (Penah kena sekali..)
Ni pun diselang-selikan dengan nasi dan ikan rebus.....
Nasib baik mau diorang ni makan nasi tu..
Kalau tak memang jenuh...


Betullah kata orang, bela kucing ni memang rezeki murah...
Kalau bukan untuk kita, untuk kucing kita....
Selama AJ bela kucing, belum penah lagi diorang tak makan...
Belum penah lagi bagi diorang berlapar...
Biarlah kami yang manusia ni tak makan....
Tapi jangan kucing kita bela tak makan...
Kucing luar mungkin tau cari makan sendiri...
Kucing yang lahir dan duduk dalam rumah ni lain, diorang tak pandai sangat nak cari makan sendiri...
Yang diorang tau, cukup time dapat makan je.....
Dulu AJ penah bela sampai 24 ekor kucing.....
Ada jugak orang minta nak bela, tapi kitorang tak bagi...
Takut jugak kucing tu tak sesuai or orang yang minta tu tak boleh nak bela....
Nak kasikan pulak, kesian....
Yelah, kucing pun ade naluri nak mengawan dan hidup secara normal kan....
So.... Cerita dia....

"REZEKI BELA KUCING NI, TETAP ADA WALAUPUN TAK BANYAK MANA"

Alhamdulillah.....

Antara kucing-kucing yang penah kami bela...

P/s : Comel tak jumpa lagi... =(




"Celoteh Dari Mulut Comel, Turun Ke Papan Kekunci"

32 comments:

  1. Bagusnya...lgpun pahala pun dapat. Kucing haiwan kesayangan Rasulullah.

    ReplyDelete
  2. sebab doa2 kucing ni sangat termakbul.. kita jaga dorang dengan kasih sayang dan kesabaran, memang Allah bayar cash kat kita di dunia.. Diakhirat apatah lagi kan... =D

    ReplyDelete
  3. salam AJ, sihat ?...ramainya anak2 AJ...kesian mak2 dia kan ...takpa ada ganjaran rezeki yg tak terduga kepada org yg sayang binatang lebih2 lagi haiwan kesayangan Rasulullah saw ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam PCL...
      AJ alhamdulillah sihat....
      Mudah2an PCL...

      Delete
  4. Replies
    1. Aah dik, memang ramai...
      Hehehhehe....

      Delete
  5. banyaknye .. mereka ada sangkar sendiri ?

    sudikan bace ini : http://www.akupenghibur.com/2013/08/allah-menjadikan-kita-manusia-dengan.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diorang takde sangkar Acik...
      Memang lepas bebas je dalam rumah...=D

      Delete
  6. banyaknya kucing AJ.... tentu meriah suasana di rumah tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Meriah kak Mia...
      Tapi kadang tu geram sebab diorang suke buat sepah..
      Nak2 bile dapat koyak paper ngan tisu.....
      Hehehehhe...

      Delete
  7. Kucingkan binatang kesayangan Nabi..
    InsyaAllah murah rezeki kita..

    comel2 la depa tu..
    geram nur tgkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah...
      Hahahhaa..
      Memang geram nur...

      Delete
  8. Banyaknya kucing AJ.. btl kos ubat kucing mahal.. akak pernah kena sampai $200 la.. tak banyak mana pun tp still mahal jugak kan..akak sblm nie bela kucing parsi 4 ekor.. tapi skrg dah tak bela dah..semua bg org..sedih tp terpaksa demi family..;(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takpelah kak....
      Demi family...
      Bagi orang okay lagi kak....
      Dari akak buang merata kan...
      Takpe, diorang ingat jasa akak tu.....

      Delete
  9. wah...banyak kucing aj..dapat kat anak2 saya ni...habis le kucing2 di kerjakan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kene soroklah macam ni kalau ada diorang...
      Hehehehheh...

      Delete
  10. sy membela kucing baka anggorian... ia comel.. montel dan pandai buat lawak... sy sangat sayang akan ia... tak tau la mcm mana kalau dia tak ada... huiii la....

    AJ.. semoga kemuliaan hati awk menjaga kucing2 tu mendapat keberkatan... sayangi kucing..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah Sam Banjamin.... =D
      AJ pulak lagi suka bela yang biase je....
      Senang nak urus...

      Delete
  11. SYABAS AJ.. PELIHARA HAIWAN KESAYANGAN NABI KITA.. TERUSKAN USAHA.. SAYA MUNGKIN SUATU HARI NANTI AKAN MEMBELA KUCING.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat datang ke dunia pembela kucing....
      Hehehhehhe...

      Delete
  12. banyak giler!!!!!!
    ok ok..didiey penakut tegar kucing. agaknya didiey sanggup xmasuk rumah AJ kalau nk pegi beraya..kucing punya pasal..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak...
      Kesian didiey....
      Takpe, nanti AJ pasang table candle light dinner kat depan umah... =D

      Delete
  13. Haa... banyaknya ekor bela hehe
    OKje kalau nak bela pun sekor jelah...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia beranak pinak kak...
      Tu jadi banyak tu...

      Delete
  14. setuju dgn AJ, kdg2 terpikir jugak time sesak2 boleh jugak beli makanan kucing.. mmg kucing2 deqla pun x penah berlapar.. rezeki murah bela kucing ni AJ.. kena pecaye tu.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la kan Deqla....
      Kadang kite pun pelik mana datang duit tu....
      Ada je rezekinya...

      Delete