Blogger templates

Click to Follow...

Friday, 6 July 2012

Sedekah




ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Selalu kita nampak dan alami situasi ni :
Tengah-tengah duduk melepak kat kedai makan, datang beberapa orang ni....
Seorang buta dan seorang celik memimpin Si Buta....
Ataupun budak-budak dengan jubah lengkap berkopiah atau bertudung litup.....
Mereka datang dengan tujuan yang sama....
Meminta bantuan atau sedekah.....
Kalau kita tengok dan perhatikan, ada yang bermurah hati menghulurkan seringgit dua dan ada yang tidak....
Saya tengok keadaan jugaklah......
Kadang bagi, kadang tak....

Tapi kan.....
Ada yang saya tengok minta sedekah dengan pakaian berjenama.....
Hari tu orang buta ni, siap dengan kasut Timberland....
Nampak baru pula tu....
Lepas tu ada juga yang meminta sedekah di daerah lain....
Tapi alamat yang tertera pada resit, nun jauh di Utara TanahAir...
Tengok keliling, takde pulak van atau kenderaan yang menghantar mereka ni......
Selalunya budak-budak dari Sekolah Tahfiz la...

Ni resit yang saya pernah terima.... Alamat nun kat Kedah.....

Terfikir sejenak....
Adakah sumbangan dan sedekah yang dihulurkan pada mereka disalurkan ke tempat dan untuk tujuan yang betul???
Ataupun ini semua sindiket yang menggunakan insan-insan lemah bagi mengaburi mata masyarakat tetapi digunakan untuk tujuan lain atau untuk kepentingan individu lain???
Wallahualam.......

Kita bersedekah dengan ikhlas....
Kalau ada yang menipu dan menyalahgunakan hasil sedekah yang kita beri, itu urusan mereka dengan Yang Maha Pencipta..... =D

P/s : Tangan Yang Memberi Lebih Baik Dari yang Menerima.....


"Celoteh Dari Mulut Comel, Turun Ke Papan Kekunci"

12 comments:

  1. itulah persoalan yang selalu akak fikirkan setiap kali bertemu mereka-mereka ini...tp adkalanya pun akak tak bagi donation tu..sebab nak pertikaikan sangat..nnt jatuh x ikhlas pulak kan...thanks for sharing ayu

    ReplyDelete
  2. sedekah dgn seikhlas hati,

    kalau diorang sindiket.. diorang sendiri kena ingat la.. tak kemana pun cara diorang tu..

    ReplyDelete
  3. @Rahmah Ram Ram Betul kak..... Ayue pn tgk jugak..... Ada tu rasa kesian kalau tak bagi.....
    Tapi kadang tu tak bagi bila rasa cam was2... =D

    ReplyDelete
  4. @Al Kisah Yup macam saya cakap la... Kita bagi tu ikhlas...
    Kalau diorg seleweng, pepandailah nak jawab nanti... =D

    ReplyDelete
  5. kita yg memberi insyaALLAH dapat pahala DariNYA..

    Seterusnya urusan si penerima dengan ALLAH...

    ReplyDelete
  6. kalau macam ni situasi nya, kita sedekah kan je dengan ikhlas.. tanpa ragu2 apa2... in case kalau taknak sedekah, cukup lah sekadar senyuman dan jgn lah pulak di kutuk di maki

    ReplyDelete
  7. saya ada jugak dok sok sek sok sek ttg ni kat hubby.

    Then my hubby said : kita bagi sedekah dengan niat iklas. itu antara kita dengan Allah.

    Jika bantuan yg kita berikan tu disalahguna oleh si penerima, itu antara dia dengan Allah.

    so sejak itu, saya tetap juga sedekah. moga moga dengan keiklasan kita bersedekah dapat mengubah si penerima ke arah yang lebih baik & mulia. amin...

    ReplyDelete
  8. @KorN Yup... Kalau rasa tak ikhlas tu memang tak sedekah...... Sedekah senyum okay gak tu...=D

    ReplyDelete
  9. Setuju dgn kata2 hubby kak @wantie tu... Kalau dah beresedekah tu, jgn ptikaikan.. Takut nanti sedekah kita jatuh tak ikhlas pulak cam kak ramlah kata kat atas tu...

    ReplyDelete
  10. betul tu . . .
    nak buruk sangka pun tak boleh jugak nnti berdosa .
    takpe , yg penting kita dah langsai tanggungjwb kita ,
    yg selebihnya , urusan dorg ngan Allah . :)

    ReplyDelete