Blogger templates

Click to Follow...

Friday, 25 May 2012

Jangan Pentingkan Diri Sendiri!!!




ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Selamat Berhari Jumaat... Penghulu segala hari...
Semoga segala apa yang korang rancang untuk hari ini, berjalan dengan lancar... Insyaallah.....
Di hari Jumaat ni, saya ada 1 kisah untuk dikongsikan dengan korang...
Semoga cerita yang saya sampaikan dapat memberi motivasi buat korang....
Credit kepada Ustaz........... (Maaf tak tau nama dia...)

Kisah Si Tikus, Ayam, Kambing dan Lembu...

Di sebuah rumah, terdapat sepasang suami isteri dan anak mereka.....
Pada suatu hari, mereka mendapati kediaman mereka dihuni oleh seekor Tikus selain daripada Ayam Jantan, Kambing dan Lembu Peliharaannya...
Lalu mereka memasang perangkap bagi menjerat tikus tersebut....
Hati sang Tikus sangatlah gundah gulana....
Maka dia mengadukan nasibnya dan meminta bantuan kepada rakan-rakannya......

Tikus : Ayam, tolonglah aku..... Tuan rumah ini sudah mula memasang perangkap bagi menghapuskan aku....
Ayam : Ahhhhhhh....... Itu kan masalah kamu Tikus, mengapa perlu aku risaukan???

Bertemulah ia dengan si Kambing pula.....
Tikus : Kambing, aku mahu dihapuskan dari rumah ini... Bolehkah engkau membantuku???
Kambing : Kenapa mesti aku membantumu?? Banyak lagi perkara penting yang lebih elok aku fikirkan daripada membantumu......

Lalu diadukan pula kepada Lembu..
Tikus : Lembu, kau yang paling besar disini.. Aku pasti kau dapat membantuku daripada dihapuskan dari rumah ini....
Lembu : Tikus, engkaukan sudah besar.. Pandailah dirimu menyelesaikan masalahmu sendiri...

Tikus sangat sedih dengan sikap kawan-kawannya yang mementingkan diri....
Maka dia pun pasrah seandainya dia terperangkap di dalam sangkar tersebut...

Pada malam itu, si isteri terdengar bunyi sesuatu telah memasuki sangkar tikus....
Sangkanya ia adalah tikus yang ingin mereka tangkap, tapi ternyata sangkaannya meleset...
Semasa melihat di dalam sangkar, ternampaklah olehnya seekor ular tedung....
Tanpa sempat berbuat apa-apa, si isteri telah dipatuk oleh ular tersebut.....

Keesokan harinya, si suami membawa isteri berjumpa dengan pawang bagi mengubati bisa patkan ular tedung itu....
Kata pawang, bisa itu boleh diubati dengan meminum sup Ayam Jantan...
Maka, disembelihnya Ayam Jantan dan dijadikan hidangan bagi mengubati bisa si isteri.....
Akan tetapi, bisanya masih juga tidak elok....
Dibawa pula bertemu pawang lain......
Pawang tersebut pula meminta si suami mencari seekor kambing sebagai penawar.....
Lalu, apabila pulang ke rumah... Disembelihnya pula kambing tersebut....
Beberapa hari selepas itu, si isteri meninggal dunia kerana tidak tahan derita..
Dukacitalah si suami....
Lalu meminta anaknya memanggil orang kampung bagi menguruskan jenazah si isteri....
Berkatalah si anak, "Bukankah kita perlu menyediakan hidangan bagi menjamu mereka ayah??"
Ayah menjawab "Kita masih memiliki seekor lembu, maka sembelihlah ia..."
Maka, tamatlah riwayat sang Lembu pula.....
I
Tinggallah si Tikus yang terselamat dari perangkap tadi seorang diri....
Akibat sikap pentingkan diri rakan-rakannya, dia terselamat....

-Tamat-



So... Moral of The Story,
"Janganlah pentingkan diri sendiri kalau kawan-kawan minta bantuan...
Sebabnya, belum tentu musibah yang melanda mereka, tidak terkena kepada diri kamu sendiri....."

P/s : Ishhhhhh.... Taknak lah Pentingkan Diri Sendiri....
Insaf sekejap..
Esok lusa, kita tak tahu untung nasib kita pula.....

"Celoteh Dari Mulut Comel, Turun Ke Papan Kekunci"

5 comments:

  1. terbaiklah. buangkan sifat ini. tak elok dan boleh memudaratkan hati.

    From,

    Nasz

    MOHD NASER.COM

    ReplyDelete
  2. kannn.. jgn nak penting kan diri sendiri je. awak jom join segmen pka nakkk..

    http://pkaemerald.blogspot.com/2012/05/segmen-pka-rahim-blog-cute.html

    tq :))

    ReplyDelete
  3. @NASZ btl tu...
    insaf jap dgr ceramah ni....

    ReplyDelete
  4. huwaaa . baik laah :) heheh

    tp bile kite ssh takde org tlg camane ?

    ReplyDelete
  5. @Pka Rahim ok... jap lg ade ms sy join....

    @Azmira Yusof Ikhlaskn hati kita..... Klu x de org tlg x pe.... mcm sy ckp, untung nasib diorg sok, x tau cmne....
    Kan...?

    ReplyDelete