Blogger templates

Click to Follow...

Thursday, 12 January 2012

Semut lah pulak....


ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA 

Harap semuanya okay... Semalam, Lipas.. Hari ni AJ nak cakap pasal semut pula.. 
Ada ke yang sarapan Jus Semut pagi tadi dan waktu makan tengah hari tadi??? Hahhahahhaha...
Kata orang, orang yang pelupa ni, selalu termakan atau terminum makanan dan minuman yang telah dicemari oleh semut? Betul ke??? 
Kalau tanya AJ, jawapannya entahlah AJ pun tak berapa arif mengenai hal ni...... 
Kenapa hari ni AJ nak cakap pasal semut??? Sebabnya, ada sorang makhluk kat office ni, asyiklah bagi alasan terlupa bila ditanya mengenai "error"nya yang berulang tu..... Hurmmmmmmmm..

Fakta Mengenai Semut....

1. Seperti semua serangga, semut memiliki enam kaki. Setiap kaki memiliki tiga sendi. Kaki semut sangat kuat sehingga mereka dapat berjalan dengan sangat cepat. Jika seorang lelaki boleh berlari secepat yang mungkin setara dengan saiz tubuhnya maka semut pun boleh berlari secepat kuda... 

2. Semut boleh mengangkat beban sehingga 20 kali berat badan mereka sendiri....

3. Otak semut memiliki sekitar 250 000 ribu sel otak manakala otak manusia memiliki 10.000 juta.. Ini bermakna jika terdapat 40 ribu semut dalam satu koloni bersamaan dengan ukuran 1 sel otak manusia....

4. Semut mempunyai 4 tahap dalam pertumbuhannya telur, larva, pupa dan dewasa... Kitaran hidup semut rata-rata 45-60 hari.... 

5. Semut menggunakan antena mereka tidak hanya untuk menyentuh, tetapi juga antena tersebut merupakan deria rasa mereka.... 

6. Kepala semut memiliki sepasang rahang yang besar dan kuat. Rahang tersebut boleh bergerak serta boleh dibuka dan ditutup seperti gunting.... 

7. Semut dewasa tidak boleh mengunyah dan menelan makanan padat. Sebaliknya mereka menelan jus yang mereka perah dari potongan-potongan makanan. Mereka membuang bahagian makanan yang kering....

8. Semut mempunyai dua perut... Satu perut untuk menyimpan makanan sendiri dan yang kedua sebagai penyimpan makanan untuk dibagikan dengan semut lainnya. Seperti semua serangga, bahagian luar tubuh mereka ditutupi dengan perisai keras yang disebut dengan exoskeleton....

9. Semut mempunyai Ratu....Tugas Ratu Semut adalah bertelur dan semut pekerja sebagai pengurusnya. Semut pekerja adalah semut yang steril, mereka mencari makanan, menjaga semut muda dan mempertahankan sarang dari pengunjung yang tidak diinginkan. Semut adalah serangga yang bersih dan rapi. Beberapa semut pekerja diberi tugas mengambil sampah dari sarang dan meletakkannya di luar tempat pembuangan sampah khusus. Setiap koloni semut memiliki bau tersendiri. Dengan cara ini, penyusup dapat segera diketahui. Banyak semut seperti pada umumnya spesies semut merah memiliki sengatan yang mereka gunakan untuk mempertahankan sarang mereka....

10. Pada malam hari semut pekerja memindahkan telur dan larva ke dalam sarang untuk melindungi mereka dari udara dingin. Pada siang hari, semut pekerja memindahkan telur dan larva dari koloni itu ke bahagian atas sarang, sehingga mereka mendapat udara yang lebih hangat. Jika semut pekerja telah menemui sumber yang baik untuk makanan, ia meninggalkan jejak bau agar semut lain dalam koloni itu dapat menemui makanan tersebut. Semut tentara bersifat nomaden dan mereka selalu bergerak. Mereka membawa larva dan telur mereka dalam satu barisan koloni yang panjang.



Petua Untuk Membasmi Semut....

- Letakkan sekurang-kurangnya 3 biji bunga cengkih ke dalam balang penyimpanan gula... Selain menghindarkan semut, ia juga mengharumkan bau gula di dalam balang tersebut....

-Letakkan beberapa tangkai cili kering di celah-celah kabinet dapur terutama di tempat gula dan susu.

-Bakar kulit telur sehingga menjadi abu kemudian taburkan abu kulit telur di tempat yang selalu dikerumuni semut.

-Ambil beberapa helai daun sirih. Koyak-koyakkan dan taburkan di tempat-tempat yang biasa dikerumuni semut.

Okaylah, ni sahaja yang AJ nak kongsikan...... Macam biasa, Selamat Mengkaji dan Selamat Mencuba.... Hehehhehehe....

P/s : Kalau nak contohi kerajinan semut bolehlah ye....... Tapi jangan makan semut nanti asyiklah pelupa.... Susahkan orang lain pula kan??


"Celoteh Dari Mulut Comel, Turun Ke Papan Kekunci"

No comments:

Post a Comment